1. Komunikaty o bezpieczeństwie
- Dbaj o bezpieczeństwo danych swoich kart (24 listopada 2023)
- Quishing, oszustwo z wykorzystaniem kodów QR (14 listopada 2023)
- Dbajmy o bezpieczeństwo naszego komputera i telefonu (11 października 2023)
- Ostrzegamy przed oszustami, którzy podszywają się pod pracowników banku! (03 lutego 2023)
- Vishing i spoofing – czym są? (18 lipca 2022)
- Jak nie paść ofiarą oszustwa metodami „Na policjanta” czy „Na wnuczka” (23 maja 2022)
- Phishing – co to jest? (17 maja 2022)
- Uważaj na fałszywe serwisy internetowe, które oferują kryptowaluty i inwestycje na rynku Forex (18 lutego 2022)
- Uważaj na próby wyłudzenia poufnych danych przez telefon – przestępcy podszywają się pod pracowników banków lub innych zaufanych instytucji (np. policjantów)! (18 lutego 2022)
- Uważaj na fałszywe SMS-y dotyczące usługi BLIK! (01 lutego 2022)
- Najpierw pomyśl, potem… nie rób! (11 stycznia 2022)
- Uważaj na próby wyłudzenia poufnych danych przez telefon – przestępcy podszywają się pod pracowników banków lub różnych zaufanych instytucji (np. policjantów)! (06 grudnia 2021)
2. Bankowość internetowa
- Nigdy nie loguj się do bankowości internetowej z linku, który przyszedł do Ciebie mailem lub SMS-em, ani poprzez link z wyszukiwarki. Wpisuj adres strony logowania ręcznie lub korzystaj z przycisku logowania na oficjalnej stronie banku.
- Sprawdzaj adresy stron www, na których się logujesz, oraz ważność ich certyfikatów. Adres strony logowania powinien zaczynać się od https (oznacza to bezpieczne połączenie internetowe).
- Zadbaj o skomplikowane hasła, unikatowe i trudne do odgadnięcia przez postronne osoby.
- Nie używaj tego samego hasła do różnych kont.
- Nie zapisuj haseł na kartkach ani w plikach na komputerze.
- Login i hasło do bankowości oraz numery kart to dane, które powinny być znane tylko Tobie. Nigdy nie podawaj ich innym.
- Nie loguj się przez publiczną, niezabezpieczoną sieć wi-fi lub hotspot do bankowości internetowej czy aplikacji mobilnej.
- Nie loguj się do bankowości na urządzeniach publicznie dostępnych, np. w kafejkach czy w hotelach.
- Pamiętaj aby po każdej sesji wylogować się z bankowości internetowej.
- Ustaw bezpieczne limity operacji dla przelewów, płatności kartami i wypłat gotówki.
3. Komputer i telefon
- Regularnie aktualizuj oprogramowanie na komputerze i telefonie (system, aplikacje, przeglądarkę, antywirusy).
- Używaj zapory sieciowej (firewall) i systematycznie skanuj komputer programem antywirusowym.
- Nie instaluj na komputerze i smartfonie oprogramowania z nieznanych źródeł.
- Nie podłączaj zewnętrznych nośników danych (np. pendrive) do swojego komputera, jeśli nie masz pewności co do ich bezpieczeństwa. Podobnie z podłączaniem telefonu do komputera.
- Pobieraj aplikację mobilną banku i jej aktualizacje wyłącznie z autoryzowanych sklepów: Google Play i App Store.
- Zawsze blokuj dostęp do telefonu i komputera. Zabezpiecz telefon hasłem, wzorem, odciskiem palca lub Face ID.
- W razie utraty karty lub telefonu z aktywną aplikacją – od razu je zablokuj. Kartę możesz zablokować przez bankowość internetową lub mobilną, a aplikację przez infolinię banku.
4. Podejrzany kontakt
- Zastanawia Cię wiadomość o dziwnym zamówieniu lub zaległej płatności? Przed podjęciem czynności w niej wskazanej skontaktuj się z biurem obsługi klienta firmy, która wysłała tę wiadomość.
- Nie otwieraj załączników w niespodziewanych mailach, jeśli nie wiesz co może w nich być.
- Nie klikaj w linki i nie pobieraj żadnych aplikacji, jeśli nie znasz nadawcy wiadomości.
- Dokładnie czytaj powiadomienia o transakcjach, w tym SMS-y – jeśli coś się nie zgadza, nie zatwierdzaj operacji.
- Jeżeli dzwoni do Ciebie przedstawiciel banku, ale nie masz pewności, że nim jest – zerwij połączenie. Potem samodzielnie zadzwoń na naszą infolinię.
- Nie przekazuj kodu BLIK nikomu, nawet znajomemu.
- Kupujesz w nowym sklepie? Poszukaj opinii na jego temat (z różnych źródeł) i sprawdź czy adres sklepu na pasku przeglądarki jest zgodny z nazwą sklepu.
- Nie podawaj PIN-u do karty podczas zakupów w internecie. Do potwierdzenia transakcji kartą w internecie nigdy nie jest wymagane podanie PIN.
- Jeśli płacisz kartą płatniczą w sklepie internetowym, który obsługuje 3D Secure, wymagane może być dodatkowe potwierdzenie transakcji. Takie zakupy potwierdzisz na dwa sposoby: w aplikacji mobilnej SGB Mobile lub przez udzielenie odpowiedzi na pytanie weryfikacyjne oraz podanie hasła 3D Secure (jednorazowego kodu SMS), które otrzymasz na numer telefonu komórkowego podany przez Ciebie do kontaktu w Banku.
5. Filmy edukacyjne.
Zachęcamy do zapoznania się z poniższymi filmami edukacyjnymi, które przybliżają tematykę cyberbezpieczeństwa i bezpiecznego korzystania z bankowości elektronicznej oraz sklepów internetowych.
- Niebezpieczne strony:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=53&v=GbpHIX5RaTo - Bezpieczeństwo aplikacji:
https://www.youtube.com/watch?v=RHNMRSmUYq0 - Bezpieczny komputer:
https://www.youtube.com/watch?v=iuWIVf-oIT8 - Bezpieczny sklep internetowy:
https://www.youtube.com/watch?v=Lf-z8jIXBho - Bezpieczny klient:
https://www.youtube.com/watch?v=BQ-qayeWe2E - Więcej materiałów dostępnych pod linkiem:
https://www.zbp.pl/dla-klientow/Bankowcy-dla-edukacji/Bankowcy-dla-Edukacji