Oprocentowanie stałe 9,9 % w skali roku, rata tego kredytu nie wzrośnie!
- Szczegóły
Robisz zakupy przez internet? Zachowaj czujność!
- Korzystaj tylko z zaufanych sklepów internetowych. Sprawdzaj opinie o sklepie, w którym chcesz zrobić zakupy.
- Nie loguj się do Banku z linków, które podsyłają Ci kupujący lub sprzedający:
- w mailach,
- w SMS-ach,
- przez komunikatory internetowe.
Kupuj lub sprzedawaj tylko za pośrednictwem płatności udostępnionych przez sklep, w którym robisz zakupy.
Pamiętaj! Nie klikaj w podejrzane linki i nie podawaj swoich danych do logowania czy danych swojej karty.
- Wpadła Ci w oko oferta produktu w zadziwiająco niskiej cenie?
Jeśli coś wydaje się podejrzane, to prawdopodobnie takie jest. Pamiętaj, że bardzo okazyjna cena drogiego produktu w sklepach internetowych to popularne oszustwo. - Wygrałaś/eś w loterii, w której nie brałaś/eś udziału? Znalazłaś/eś niesamowitą promocję? Upewnij się czy to prawdziwa oferta. W tym przypadku zostaniesz poproszona/y o uiszczenie symbolicznej kwoty. Jednorazowa opłata wstępna najczęściej kończy się cyklicznym obciążaniem Twojego rachunku na pokaźne sumy pieniędzy.
- Czytaj dokładnie treści SMS-ów oraz maili. Zwracaj uwagę na to, co autoryzujesz.
Gdy dodasz swoją kartę płatniczą do wirtualnego portfela, otrzymasz powiadomienie autoryzacyjne z banku. Dokładnie czytaj oraz weryfikuj każde powiadomienie dot. transakcji. - Uważaj na fałszywe SMS-y.
Pamiętaj, że oszuści mogą podszywać się pod popularne firmy. Gdy klikniesz w link zostaniesz przekierowana/y na stronę phishingową. Na stronie będziesz proszona/y o przekazanie swoich danych osobowych, danych karty płatniczej czy danych logowania do Twojego Banku. Te dane trafią do oszustów. - Pamiętaj o usłudze 3D-Secure.
To dodatkowe, darmowe zabezpieczenie płatności kartą w internecie. Zakupy kartą w sklepie, który obsługuje 3D Secure potwierdzisz na dwa sposoby:- w aplikacja mobilnej SGB Mobile,
- poprzez udzielenie odpowiedzi na pytanie weryfikacyjne oraz podanie hasła 3D Secure (jednorazowego kodu SMS), które otrzymasz na numer telefonu komórkowego podany przez Ciebie do kontaktu w Banku.
Dbaj o bezpieczeństwo i:
- kupuj tylko w zaufanych sklepach – sprawdź opinie innych klientów,
- nie podawaj danych swojej karty płatniczej na stronach, do których link otrzymałaś/eś w SMS-ie lub mailu,
- dane karty płatniczej wpisuj wyłącznie na stronie, która wyświetli się po zatwierdzeniu Twoich zakupów,
- zawsze sprawdzaj szczegóły płatności przesłane przez Twój Bank w SMS-ie lub pushu zanim potwierdzisz płatność,
- nigdy nie przesyłaj zdjęć lub skanu karty. Nie publikuj ich w mediach społecznościowych,
- nie podawaj osobom nieupoważnionym danych karty, czy haseł potrzebnych do potwierdzenia płatności,
- aktualizuj antywirusa na urządzeniach, z których korzystasz,
- jeśli zgubisz kartę, skontaktuj się z infolinią Banku,
- ustaw limity transakcji internetowych i limity transakcji MOTO w takiej wysokości, jaka jest Ci potrzebna. Dbaj o to, żeby nie były za wysokie.
- ustaw metodę weryfikacji transakcji internetowych w usłudze 3D Secure,
- używaj nieoczywistych haseł, trudnych do odgadnięcia przez inne osoby, aby nie dać się oszustom!
Jeśli zauważysz podejrzane transakcje, które nie były przez Ciebie autoryzowane, natychmiast zadzwoń na Infolinię 61 86 22 888, czynną 24/7 i zastrzeż swoją kartę.
- Szczegóły
Kody QR można znaleźć wszędzie. Zarówno w przestrzeni publicznej jak i w internecie. Jest to wygodne rozwiązanie dla każdego z nas. Widząc reklamę ciekawego produktu, zapowiedź koncertu, który może nas zainteresować czy darmowych materiałów do pobrania – zamiast wpisywać adres strony wystarczy zeskanować aparatem telefonu lub tabletu specjalny kod i po chwili automatycznie zostajemy przeniesieni na konkretną stronę. Wszystko w łatwy i szybki sposób. Zastanówmy się jednak czy jest to bezpieczne?
Quishing, oszustwo z wykorzystaniem kodów QR
Kody QR, podobnie jak wiele mechanizmów, które powstały z myślą o wygodzie i dostępności, znalazły się na celowniku przestępców. Oszustwa z ich wykorzystaniem określane są mianem quishingu (ang. Quick Response – szybka odpowiedź). Ten rodzaj oszustwa, będącego pochodną phishingu polega na zamieszczaniu spreparowanych kodów QR.
Co może się stać jeśli zeskanujemy „podrobiony” kod? Zostaniemy przekierowani na fałszywą stronę znanej marki, banku czy też innej instytucji, która została stworzona do próby wykradzenia danych użytkowników, albo na nasze urządzenie zostanie pobrany zainfekowany plik, mogący wyrządzić bardzo wiele szkód.
Jak się chronić przed oszustwem na kody QR?
- wyłącz funkcję automatycznego skanowania kodów QR w ustawieniach urządzenia;
- zachowaj szczególną czujność jeśli skanując kod QR jesteś proszona/-y o pobranie pliku, aplikacji lub aktualizację;
- bądź czujny jeśli strona, na którą nastąpiło przekierowanie wiąże się z finansami (np. bramki płatności, strony banku);
- uważaj podając na wyświetlanych stronach swoje dane osobowe i/lub logowania.
Pamiętajmy, że zdrowy rozsądek jest podstawą. Podobnie jak edukacja na rzecz podnoszenia świadomości związanej z bezpieczeństwem w sieci. Bądźmy uważni i świadomi!
Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości skontaktuj się z placówką banku lub Infolinią.
Kontakt z Infolinią 24/7: 61 86 22 888.
- Szczegóły
Bezpieczny komputer i telefon to podstawa, zwłaszcza jeśli chodzi o bankowanie. Jak bezpiecznie z nich korzystać? Przypominamy najważniejsze zasady:
- regularnie aktualizuj oprogramowanie na komputerze i telefonie,
- systematycznie skanuj komputer programem antywirusowym,
- nie instaluj na komputerze i smartfonie oprogramowania z nieznanych źródeł,
- nie podłączaj zewnętrznych nośników danych (np. pendrive) do swojego komputera, jeśli nie masz pewności co do ich bezpieczeństwa,
- pobieraj aplikację mobilną banku i jej aktualizacje wyłącznie z autoryzowanych sklepów: Google Play, App Store i AppGallery,
- zawsze blokuj dostęp do telefonu i komputera. Zabezpiecz telefon hasłem, wzorem, odciskiem palca lub Face ID,
- w razie utraty karty lub telefonu z aktywną aplikacją – od razu je zablokuj.
Dbajmy o bezpieczeństwo i nie dajmy się oszustom!
- Szczegóły
Ponownie ostrzegamy przed oszustami, którzy podszywają się pod pracowników banku. Przestępcy pod pretekstem weryfikacji podejrzanej transakcji, namawiają do instalacji aplikacji, np. Any Desk czy TeamViewer. Dzięki niej mogą przejąć kontrolę nad urządzeniem, z którego korzystasz.
Przypominamy, że pracownicy banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poproszą Cię o:
- instalację jakiegokolwiek oprogramowania na Twoim komputerze lub telefonie
- podanie haseł dostępu, kodów PIN/SMS lub innych danych, które pozwalają na dokonanie transakcji.
Pamiętaj też, że pracownicy banku nigdy nie zadzwonią do Ciebie z numeru infolinii 61 86 22 888. Z tego numeru korzystamy tylko, aby odbierać połączenia.
Zachowaj ostrożność. Nigdy nie podawaj przez telefon nadmiarowych informacji oraz szczegółów swoich transakcji, w tym również informacji w jakim banku posiadasz konto!
Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, zakończ połączenie i skontaktuj się osobiście z placówką banku lub Infolinią.
Kontakt z Infolinią 24/7: 61 86 22 888.
- Szczegóły
Vishing to metoda oszustwa, która polega na podszywaniu się pod pracowników banków i innych zaufanych instytucji, np. policjantów. Oszuści chcą w ten sposób zdobyć Twoje poufne dane (np. login i hasło do bankowości internetowej) lub nakłonić Cię do określonych czynności (np. zainstalowania aplikacji do zdalnej obsługi urządzenia).
Spoofing to metoda oszustwa, która polega na podszywaniu się pod inne urządzenia lub innego użytkownika. Oszuści zmieniają numer telefonu, adres e-mail czy adres IP, z których się kontaktują. Co więcej, mogą też wybrać i zmienić płeć osoby dzwoniącej, jej kraj pochodzenia, a nawet akcent. Zawsze dobrze przygotowują się do rozmowy, aby była ona wiarygodna i uśpiła Twoją czujność.
Jak przebiega takie oszustwo?
Oszuści stosują wyćwiczone techniki manipulacji. Podszywają się pod prawdziwe numery telefonów! Kiedy dzwonią, na Twoim telefonie może wyświetlić się inny, znany numer lub nazwa banku.
Choć nie ma jednego schematu działania, przykładowa rozmowa może przebiegać tak:
- Odbierasz telefon od oszusta.
- Oszust przekazuje Ci informację o rzekomej płatności na Twoim koncie i prosi o potwierdzenie jej wykonania. Często oszuści przekazują też informację o logowaniu spoza granic Polski.
- Odpowiadasz na wszystkie pytania, których oficjalnym celem jest zweryfikowanie klienta.
- Oszust informuje Cię, że musi zablokować rzekomą fałszywą transakcję lub przeprowadzić „zdalne skanowanie antywirusowe”. W tym celu masz zainstalować specjalną aplikację, np. AnyDesk lub TeamViewer.
- Instalujesz aplikację, a Twoje dane trafią do oszusta – ma dostęp do Twojego konta i pieniędzy na nim.
Jak się chronić?
- Nigdy nie podawaj loginu i hasła do bankowości internetowej, danych karty płatniczej (numer karty, CVV, data ważności). To informacje poufne, powinny być znane tylko Tobie.
- Zawsze czytaj treść SMS-ów i komunikatów z aplikacji mobilnej, które dostajesz. Zwróć na nie szczególną uwagę podczas połączenia z rzekomym przedstawicielem banku lub innej instytucji. Z ich treści może wynikać, że akceptujesz transakcję, którą przygotowali przestępcy.
- Jeżeli jakakolwiek rozmowa wzbudza Twoje wątpliwości lub niepokój, rozłącz się. Odczekaj minimum 30 sekund, a następnie samodzielnie połącz się z instytucją, z której dzwonił rzekomy przedstawiciel. Koniecznie wpisz numer samodzielnie – nie oddzwaniaj na wcześniejsze połączenie.
- Nie instaluj dodatkowego oprogramowania na urządzeniach, za pomocą których logujesz się do aplikacji bankowej.
- Nie zgadzaj się na alternatywny kontakt mailowy czy SMSowy. Oszust może chcieć wysłać link lub załącznik, który może zainfekować Twoje urządzenie.
Jeśli dojdzie do oszustwa…
Nie czekaj, reaguj! Jak najszybciej skontaktuj się z nami - zadzwoń pod Infolinię czynną 24/7: 61 86 22 888.
- Szczegóły
Metoda „na wnuczka” charakteryzuje się tym, że przestępca podaje się za krewnego. Dzwoni do ofiary mówiąc, że jest np. jej wnukiem, synem,... Tak prowadzi rozmowę by przekonać, że faktycznie jest tą osobą, za którą się podaje. Pod pozorem niepowtarzalnej okazji (np. promocja w sklepie, okazyjny zakup mieszkania), lub nagłego nieszczęścia (np. wypadek samochodowy, porwanie, choroba), zwraca się z prośbą o natychmiastową pomoc finansową. Oszust prosi o przygotowanie gotówki do odbioru z mieszkania ofiary lub wykonanie przelewu na konto bankowe albo nawet wspólne wyjście do oddziału banku, aby wypłacić pieniądze z konta. W większości przypadków oszust podsyła „zaufaną osobę”, mówiąc, że nie może po pieniądze przyjechać osobiście, ale za chwilę przyjedzie po nie jakiś znajomy. Zdarza się także, że gdy ofiara nie posiada gotówki w domu lub na koncie, oszust namawia ją do wzięcia pożyczki lub kredytu. Ofiara, wierząc że pomaga komuś bliskiemu w potrzebie, zostaje okradziona.
Metoda „na policjanta” to ewolucja metody „na wnuczka”. Dzwoni fikcyjny pracownik poczty, np. listonosz. Twierdzi, że na nasze nazwisko nadana została paczka, ale widnieje tam błędny adres, więc nie może zostać dostarczona. Pracownik prosi o podanie aktualnego adresu, dostaje go i od razu się rozłącza – ten moment oszustwa ma dziesiątki odmian i wariantów (inkasent, organizator loterii, dostawca prądu, notariusz,...). Po chwili ponownie dzwoni telefon, tym razem przedstawia się fałszywy policjant z wydziału kryminalnego, podaje imię, nazwisko i stopień. Opowiada o grupie przestępczej, która próbuje wyłudzać pieniądze. Radzi, by na wszelki wypadek złożyć oszczędności w policyjnym depozycie albo przygotować gotówkę do zastawienia łapówki-pułapki na oszustów. Fałszywy policjant namawia do weryfikacji jego tożsamości poprzez numer 997. Nie rozłącza się, więc nowe połączenie nie jest możliwe. Starsze osoby w stresie wybierają numer alarmowy policji, ale do nowego połączenia nie dochodzi. Oszust przekazuje słuchawkę swemu kompanowi i ten potwierdza ofierze, że rozmawiała z policjantem. Po kilkudziesięciu minutach w mieszkaniu ofiary pojawia się fałszywy policjant, który zabiera gotówkę do policyjnego depozytu. Czasem namawiają na wzięcie pożyczki lub kredytu. Pieniądze znikają razem z oszustem.
Jak nie stać się ofiarą oszustów?
Przede wszystkim należy zachować ostrożność – jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Nie informujmy nikogo telefonicznie o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub jakie przechowujemy na koncie. Nie wypłacajmy z banku wszystkich oszczędności.
Zadzwońmy do kogoś z rodziny, zapytajmy o to czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.
W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie! Nigdy nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie.
W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon, np. za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem.
Jeśli dojdzie do oszustwa…
Nie czekaj, reaguj! Jak najszybciej skontaktuj się z nami - zadzwoń pod Infolinię czynną 24/7: 61 86 22 888.
- Szczegóły
To metoda oszustwa, która polega na wysyłaniu e-maili lub SMS-ów z załącznikami czy linkami do fałszywych stron internetowych. Wiadomości mają nakłonić Cię do kliknięcia w link albo otwarcia załącznika. Następnie masz przekazać swoje poufne dane, np. numer PESEL, numer dowodu, adres, login i hasło do bankowości internetowej czy numer karty płatniczej.
Co ważne, oszuści mogą podszywać się pod pewne osoby lub firmy. Chcą uśpić Twoją czujność, więc dbają o to, aby skala podobieństwa była jak największa. Fałszywe strony wyglądają łudząco podobnie do stron firm, które znasz.
Czego najczęściej dotyczą fałszywe wiadomości?
- niewielkiej kwoty, którą masz dopłacić do przesyłki
- bonów, kuponów oraz innych darmowych „nagród”, które możesz zdobyć
- podejrzanych logowań na Twoim koncie
- problemów z Twoim kontem lub płatnością
- niekompletnych danych, które musisz potwierdzić
- niezapłaconej faktury, którą masz opłacić.
Jak przebiega takie oszustwo?
- Dostajesz e-maila lub SMS-a. Wiadomość wygląda jak z firmy, którą dobrze znasz.
- Masz pilnie zalogować się na stronę banku przez link z wiadomości. Najczęściej po to, aby odebrać rzekome pieniądze.
- Link przekierowuje Cię na fałszywą stronę, która przypomina stronę Twojego banku.
- Logujesz się – podajesz swoje dane oraz kod z SMS-a.
- Masz wpisać kolejne kody SMS, aby zaktualizować swoje dane.
- Widzisz komunikat o błędzie, więc wpisujesz je kilka razy.
Pamiętaj: zawsze dokładnie czytaj kody SMS – czy treść powiadomienia z kodem odpowiada temu co akurat chcesz zrobić na stronie? Zwracaj też uwagę na to, które urządzenia dodajesz do zaufanych. - Oszust dostał dostęp do Twojego konta. Od teraz może się na nie logować i z niego korzystać, np. zlecać przelewy czy wypłacać pieniądze z bankomatu za pomocą BLIKA.
Jak się chronić?
- Pamiętaj o zasadzie ograniczonego zaufania. Zanim klikniesz w link lub pobierzesz jakiś plik, upewnij się, że pochodzą one z zaufanych źródeł.
- Filtruj spam i zainwestuj w oprogramowanie antywirusowe, najlepiej z modułem antyphishingowym. Taki moduł analizuje odwiedzane przez Ciebie witryny i sprawdza czy nie są to fałszywe strony.
- Czytaj powiadomienia push z aplikacji bankowych i na bieżąco kontroluj przelewy na swoim koncie.
Jeśli dojdzie do oszustwa…
Nie czekaj, reaguj! Jak najszybciej skontaktuj się z nami - zadzwoń pod Infolinię czynną 24/7: 61 86 22 888.
- Szczegóły
Ostrzegamy przed próbami oszustw przy inwestowaniu w kryptowaluty oraz na rynkach Forex.
Oszustwo inwestycyjne najczęściej ma miejsce, kiedy ktoś kontaktuje się z Tobą telefonicznie, e-mailem lub przez media społecznościowe i oferuje szansę zainwestowania w „jedyną w swoim rodzaju okazję”. Oszuści często brzmią wiarygodnie i mają wiedzę, która może uśpić Twoją czujność, np. operują liczbami czy prognozami zysków. Fałszywy doradca dąży do tego, aby na Twoim komputerze zostały przez Ciebie zainstalowane odpowiednie programy. Rzekomo mają one ułatwić Ci inwestowanie. W rzeczywistości najczęściej są to programy, które umożliwiają oszustowi zdalne korzystanie z Twojego komputera.
Możesz również natknąć się na ogłoszenie w internecie lub w mediach społecznościowych z obietnicą szybkiego zysku. Przykład fałszywej oferty inwestycyjnej:
Jak rozpoznasz fałszywą inwestycję?
Oferta inwestycyjna może być oszustwem, jeśli rzekomy doradca:
- dzwoni do Ciebie wielokrotnie lub często kontaktuje się z Tobą za pomocą portali społecznościowych
- powołuje się na przykłady inwestycji, na których zyskały znane osoby
- nakłania do podjęcia szybkiej decyzji, aby nie stracić okazji
- oferuje wsparcie poprzez program do obsługi zdalnej, np. AnyDesk lub TeamViewer.
Zachowaj czujność:
- jeżeli nie rozumiesz oferty, poproś o jej ponowne i dokładne wyjaśnienie
- jeżeli nie masz pewności i nie ufasz firmie, niczego nie podpisuj i na nic się nie zgadzaj
- nie ulegaj presji. Uważaj na pozornie atrakcyjne oferty. Nie działaj pochopnie, pod wpływem chwili i emocji.
Pamiętaj! Przy inwestowaniu pieniędzy zawsze stosuj metodę ograniczonego zaufania!
W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z naszą Infolinią 61 86 22 888.
- Szczegóły
Ponownie ostrzegamy przed przestępcami, którzy podają się za pracowników banku lub innych zaufanych instytucji (np. policjantów). Oszuści podają się za pracowników Banku pod pretekstem weryfikacji podejrzanego logowania czy transakcji. Proszą o instalację oprogramowania, dzięki któremu mogą przejąć kontrolę nad pulpitem, np. Any Desk, TeamViewer.
Próbują podszywać się również pod pracowników zaufanych instytucji (np. policjantów). Informują o zagrożeniu finansów na koncie. Proszą o przekazanie pieniędzy na „konto techniczne”, na którym będą bezpieczne. Nie rób tego!
Przestępcy mogą korzystać z techniki tzw. spoofingu numeru telefonu, w taki sposób, by na Twoim telefonie wyświetlił się numer infolinii banku lub zaufanego pracownika banku. W rzeczywistości chcą m.in. zdobyć dane do logowania, narzędzia autoryzacyjnego lub Twoje inne, równie cenne dane.
Pamiętaj, pracownicy naszego banku nigdy nie zadzwonią do Ciebie z numeru infolinii. Z tego numeru korzystamy tylko, aby odbierać połączenia.
Przypominamy też, że pracownicy banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poproszą Cię o:
- podanie haseł dostępu, kodów PIN/SMS lub innych danych pozwalających na dokonanie transakcji
- instalację jakiegokolwiek oprogramowania na Twoim komputerze lub telefonie.
W przypadku, gdy:
- odbierzesz podejrzany telefon lub wiadomość tekstową od osoby podającej się za pracownika banku lub instytucji zaufanej
- masz jakiekolwiek wątpliwości, czy zasadne jest podawanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego lub innych danych
- podczas korzystania z elektronicznych kanałów dostępu spotkasz się z sytuacją, która wyda Ci się nietypowa, podejrzana lub wzbudzi Twoje zaniepokojenie
rozłącz się i skontaktuj się z bankiem.
Pamiętaj – nigdy nie podawaj przez telefon nadmiarowych informacji. Nie zdradzaj szczegółów swoich transakcji. Nie oddzwaniaj na połączenie, z którego wcześniej rozmawiałeś z podejrzanym rozmówcą!
Jeżeli masz wątpliwości – skontaktuj się osobiście z placówką banku lub zadzwoń do nas na znany Tobie numer telefonu (koniecznie wybierz numer ręcznie, najlepiej korzystając z innego urządzenia).
Kontakt z Infolinią : 61 86 22 888.
- Szczegóły
Dotarł do Ciebie SMS o poniższej lub podobnej treści?
Uważaj! To oszustwo!
Oszuści wysyłają SMS-y z informacją o przelewie 450 złotych przesłanych za pomocą BLIKA na Twój telefon. Do wiadomości dołączony jest link, który kieruje na fałszywą stronę, gdzie rzekomo masz odebrać pieniądze. Celem oszustów jest pozyskanie Twoich danych do logowania do bankowości.
Gdy otworzysz link pojawi się okienko z wyborem Twojego banku. Ta strona, jak i strona wybranego banku jest fałszywa. Jeśli podasz tam swoje dane – trafią one bezpośrednio do oszusta.
Jeśli podejrzewasz, że padłeś ofiarą oszustwa przerwij transakcję i skontaktuj się osobiście z placówką banku lub zadzwoń do nas na numer telefonu infolinii 61 86 22 888.
- Szczegóły
Chcesz sprzedać swój towar za pomocą popularnych serwisów internetowych np. OLX/Vinted? Wystawiasz ogłoszenie o sprzedaży. Kupujący kontaktuje się z Tobą za pomocą komunikatora np. WhatsApp i wykazuje zainteresowanie kupnem przedmiotu. Dostajesz od niego gotową instrukcję:
Możesz także dostać od niego link na WhatsAppie do rzekomego odbioru pieniędzy:
albo instrukcję wraz z linkiem na Twój adres e-mail:
Uważaj! To oszustwo. Link prowadzi do fałszywej strony, na której masz ujawnić dane swojej karty płatniczej oraz dane do logowania.
- Nie klikaj!
Oszuści wykorzystają każdą okazję, żeby nakłonić Cię do przekazania danych Twojej karty płatniczej czy danych do logowania do bankowości internetowej. Mogą poprosić Cię o hasła, kody z wiadomości SMS od banku. Dla nich nie jest istotne, czy sprzedajesz przedmioty, czy je kupujesz. Przestępcom chodzi o przejęcie Twoich danych, by móc Cię okraść. Jeśli nie będziesz postępował według oczekiwań oszustów – 1:0 dla Ciebie! - Nie podawaj żadnych kodów z wiadomości SMS od banku!
Możesz dostać wiadomość z kodem SMS dotyczącym aktywacji aplikacji mobilnej na nowym urządzeniu. To oszust próbuje na swoim urządzeniu aktywować aplikację mobilną. Jeśli mu się to uda – będzie mógł zmienić limity dla Twojej karty, limity przelewów oraz aktywować usługę BLIK i w ten sposób wyprowadzić środki finansowe z Twojego konta. - Zadbaj o to, na co masz wpływ
Bądź uważny i ostrożny, gdzie kupujesz. Jeśli Twoja intuicja podpowiada Ci, że przedstawiona okazja jest podejrzana – wycofaj się z niej. Przed transakcją sprawdź opinie o sklepie i o sprzedającym. Sprawdź także, gdzie ewentualnie będziesz mógł złożyć reklamację oraz w jaki sposób będziesz mógł skontaktować się ze sprzedającym w razie napotkanych problemów.
Pamiętaj:
- czytaj SMS-y od Banku. Zwracaj uwagę na to, co autoryzujesz. Jeśli w treści SMS-a informujemy, że aktywujesz aplikację SGB Mobile – a tego nie zlecasz, to właściwie pewne, że na Twoim koncie bankowym jest zalogowany oszust.
- nie otwieraj linków, które rzekomo mają pozwolić na odbiór pieniędzy za wystawiony przez Ciebie przedmiot.
- rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem czy aplikacją, np. WhatsApp, e-mail.
Jeżeli masz wątpliwości – skontaktuj się osobiście z placówką banku lub zadzwoń do nas na numer telefonu infolinii 61 86 22 888.
- Szczegóły
Ponownie ostrzegamy przed przestępcami, którzy podają się za pracowników banku lub innych zaufanych instytucji (np. policjantów). Oszuści podają się za pracowników banku pod pretekstem weryfikacji podejrzanego logowania czy transakcji. Proszą o instalację oprogramowania, które pozwala na przejęcie kontroli nad pulpitem, np. Any Desk, TeamViewer.
Próbują podszywać się również pod pracowników zaufanych instytucji (np. policjantów). Informują o zagrożeniu finansów na koncie. Proszą o przekazanie pieniędzy na „konto techniczne”, na którym będą bezpieczne. Nie rób tego!
Przestępcy mogą korzystać z techniki tzw. spoofingu numeru telefonu, w taki sposób, by na Twoim telefonie wyświetlił się numer infolinii banku lub zaufanego pracownika banku. W rzeczywistości ich celem jest m.in. zdobycie danych do logowania czy narzędzia autoryzacyjnego lub Twoich innych, równie cennych danych.
Przypominamy, że pracownik banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi Cię o:
- podanie haseł dostępu, kodów PIN/SMS lub innych danych pozwalających na dokonanie transakcji,
- instalację jakiegokolwiek oprogramowania na Twoim komputerze lub telefonie.
W przypadku, gdy:
- odbierzesz podejrzany telefon lub wiadomość tekstową od osoby podającej się za pracownika banku lub instytucji zaufanej,
- masz jakiekolwiek wątpliwości, czy zasadne jest podawanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego lub innych danych,
- podczas korzystania z elektronicznych kanałów dostępu spotkasz się z sytuacją, która wyda Ci się nietypowa, podejrzana lub wzbudzi Twoje zaniepokojenie
rozłącz się i skontaktuj się z bankiem.
Pamiętaj – nigdy nie podawaj przez telefon nadmiarowych informacji. Nie zdradzaj szczegółów swoich transakcji. Nie oddzwaniaj na połączenie, z którego wcześniej rozmawiałeś z podejrzanym rozmówcą!
Jeżeli masz wątpliwości – skontaktuj się osobiście z placówką banku lub zadzwoń do nas na znany Tobie numer telefonu (koniecznie wybierz numer ręcznie, najlepiej korzystając z innego urządzenia). Nasze numery kontaktowe znajdziesz na https://www.bsduszniki.pl/index.php/kontakt.
Zawsze też ręcznie wpisuj pełen adres strony banku w pasku adresu przeglądarki (znajduje się u góry okna z otwartą przeglądarką internetową).
Kontakt z Infolinią: 61 86 22 888.
Lokata 3-miesięczna na nowe środki dla klientów indywidualnych.
Oprocentowanie stałe 5,5% w skali roku na.
Oferta ważna do 05.01.2024 r.
Zarejestruj kartę Mastercard w programie Bezcenne Chwile i odbieraj nagrody za płatności.
Otwórz konto Debiut i odbierz 50 zł.
Co należy zrobić:...
Co należy zrobić?
- otworzyć konto Debiut,
- aktywować bankowość mobilną - aplikację BSGo,
- wykonać minimum 5 transakcji kartą lub BLIK-iem, w ciągu dwóch miesięcy od dnia otwarcia konta,
- wyrazić zgody wskazane w Regulaminie Promocji.